Mit csináljak a gyerekkel?

Tüske Ágnes pszichológus

mitcsinaljakagyerekkel.hu

A hibátlan beszéd szerepe a sikeres iskolakezdésben!

Az óvodáskor az egyik legfontosabb szakasz a beszédfejlődés szempontjából.
Az iskolakezdés előtti időszak a beszédnevelés, az esetleg még fennálló
beszédhibák javításának az időszaka.
Néha a gyermek nyelvi rendellenességeit csak az iskolaérettségi
vizsgálat tárja fel.Ekkor igen gyakran már késő, hogy az iskolakezdésre
korrigálják a hanghibákat vagy más nyelvi zavarokat.
Dr Csíky Csabáné, logopédus terapeutát arra kérem, hogy meséljen arról, hogy
miért alapja a sikeres iskolai beválásnak a tartalmilag és formailag hibátlan,szép
beszéd.

“Az iskolába lépés pillanatától kezdve az anyanyelv használata áthatja a
gyermek egész napját, környezetével való érintkezésének, gondolkodásának
eszközévé válik.
Az első osztályban már az első napon ,a bemutatkozásnál fény derül az esetleg
még fennálló valamilyen zavarára.
Ez meghatározhatja a gyermek beszédmagatartását : szemet elkerülő tekintet,
ajak harapdálása…

A beszéd és nyelvi fejlődésükben elmaradást mutató gyermekek megítélése
a környezet által igen gyakran , igazságtalanul sokkal rosszabb lehet, mint azt az
értelmi képességei, kedvessége, ügyessége alapján megérdemelné.

“Eszembe jutott egy kisfiú, Zsolti esete”-meséli Dr Csíky Csabáné -,”akit súlyos
beszédhibája miatt az óvodában óvodástársai még elfogadtak, azonban az iskolába
kerülve egyre szomorúbb és magányosabb kisfiú lett. Nem voltak barátai, egyedül
ült a padban, nem hívták meg a születésnapi bulikra, nem akart elmenni az osztálykirándulásra,
mert ” nem lesz párja a buszon.” Pedig átlagos képességű, jól viselkedő, “csak beszédhibás”
kisfiú volt.

A hanghibák korai javítása nemcsak az osztályközösségbe való zökkenőmenetes beilleszkedés miatt fontos,
hanem azért is, mert pl. a pösze beszéd ( hangtévesztések, cserék, helyettesítések) az
olvasásban és az írásban is megjelennek.
Ekkor kezdenek a szülők megijedni, s a titokzatos , szinte divatosnak tekinthető diszlexiát
emlegetni, pedig igen gyakran “csak ” arról van szó, hogy a gyermek, aki nem tudja az
“r” hangot kiejteni, “róka ” helyett nemcsak ” lókát” olvas, hanem így is írja le.

Mihelyt megtanulja az “r” helyes ejtését és az beépül a beszédébe, megszűnnek ezek
a tévesztések is “-,fejti ki véleményét dr Csíky Csabáné logopédus.

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>