Mit csináljak a gyerekkel?

Tüske Ágnes pszichológus

mitcsinaljakagyerekkel.hu

Agytorna a hatékonyabb tanulásért!

Az eredményes tanuláshoz, képességeink hatékony kihasználásához, kreativitásunk megéléséhez mindkét agyféltekére szükségünk van.
A bal agyfélteke gondolkodása logikus, elemzi az összes hallott, látott információt, tudatos kontrollt gyakorol, problémákat old meg, felel a beszéd, az olvasás, írás irányításáért. Az időérzékünkért is a bal agyfélteke a felelős. A jobb agyfélteke működése ösztönös. A jobb agyfélteke felel a megérzéseinkért, kreativitásunkért, fantáziadús gondolkodásunkért, térlátásunkért. Neki köszönhetjük, hogy felismerünk formákat, arcokat, tudunk képekben gondolkodni, felel a humorérzékünkért, zenei képességünkért. A jobb agyféltekének nincsen időérzéke, az időben képtelen eligazodni.
A tanuláshoz, új dolgok elsajátításához szükséges a két agyfélteke összehangolt közreműködése. Az összehangolt működést olyan gyakorlatokkal érjük el, amikor olyan keresztező mozgásokat végzünk, amelyek során a saját testünk felezővonalát átlépjük.
Ezen gyakorlatok végzése mindkét agyfélteke egyidejű működését igénylik. A jobb agyfélteke a test bal oldalának irányításáért, a bal agyfélteke a test jobb oldalának irányításáért felel, s a gyakorlatok hatására egyensúlyba kerül a két oldal működése.

keresztező mozgás keresztező mozgás

Nem csak a tanulási nehézséggel és figyelem összpontosítási problémával küzdő gyermekeknek hatásosak ezek a gyakorlatok.

Jó fejlesztő gyakorlat lehet- az egyszerre, egy időben két kézzel történő tükörkép rajzolás, amikor a két kéznek teljesen együtt kell mozognia. Könnyen követhetjük a rajzolást, ha a két különböző színű ceruzát fogunk kezünkbe. Rajzolhatunk a lap két oldalára díszítő sorokat.

pillangótükörkép rajzolása

Ez a rajzolási mód segíti a két agyfélteke együttműködését, a szem-kéz koordinációt, segít felkészülni azokra a gyakorlatokra, amelyek igénylik a test középvonal keresztezést. Érdemes pár percig végezni az írásra való felkészülésként (házi feladat írása előtt), fogalmazás, verselemzés írása előtt, versírás előtt, kreativitást igénylő feladatok végzése előtt, „művészeti „tevékenységhez való felkészülésre.

Nagyon jó fejlesztő gyakorlat a „lusta nyolcas” rajzolása. Vegyünk egy üres papírlapot, s ceruzát fogjuk abba a kezünkbe, amellyel írunk. A lap közepére helyezzük a ceruzánkat. Innen kiindulva rajzoljunk egy fekvő nyolcast (végtelen-jelet). Fél percig végezzük úgy a gyakorlatot, hogy többször átrajzoljuk a nyolcasunkat.

lusta nyolcas

Ezután vegyük át a ceruzát a másik kezünkbe, s másik irányba rajzolgassuk át a nyolcast többször, szintén fél percen át.
Végül mindkét kezünkbe vegyünk egy –egy ceruzát, s a lapot megfordítva egyszerre a két különböző irányba rajzoljuk a nyolcasokat .

Felhasznált képek forrása:

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>