A sikeres iskolai beválás , az olvasás, írás, számolás elsajátításának feltétele a megfelelő mozgáskoordináció mellett a pontos vizuális észlelés.
Mit is jelent mindez?
Az iskolaérett gyermek képes különbséget tenni :
• a különböző alakú, formájú, méretű formák között ( kör, háromszög, négyzet stb.)
• képes a színek megkülönböztetésére
• képes adott tárgyak térbeli helyzetének pontos megítélésére
• vizuális ritmust felismer
• megadott formát, színt háttérből képes kiemelni
Egyszerű gyakorlatok, amelyek fejlesztik a vizuális észlelést:
• tárgyakból kirakott minták folytatása ( gyöngyfűzés, pálcikákból sorok kirakása,kártyából minta kirakása, sorminták rajzolása)
• egyszerű mozgássor emlékezetből való visszaadása, utánzása
• hiányos képek felismerése ( mi lehet rajta, mit ábrázolhat, mi hiányzik róla?)
• rejtett figurák, alakzatok megtalálása
• képekből történet kirakása –mi történt először, mi következik utána, hol végződik a történet?
• jobb-bal , fent , lent irányok gyakorlása
• az irányok gyakorlása eszközökkel (fent, lent, jobb oldalt, bal oldalt)
• mágnes táblán képek kirakásával a téri elhelyezkedés gyakoroltatása: mellette, előtte, mögötte, alatta, felette
• lyukacsos táblán vízszintes, függőleges minták kirakása
• a gyermeknek fel kell ismernie a környezetében található különböző formájú, méretű,alakú tárgyakat (milyen kör alakú tárgyat találsz a szobában? )
• a gyermeknek csoportosítania, párosítania kell a tárgyakat (domino játék)
• különböző mintákat kell rajzolni, festeni
• részekből képeket, formákat kell kirakni ( puzzle, legó)
• vizuális mintát kell emlékezetből kirakni
A vizuális érettség, fejlettség hat éves korra általában magától kialakul. Ezen pszichés funkció optimálisan az óvodás korban fejleszthető, alakítható.