Mit csináljak a gyerekkel?

Tüske Ágnes pszichológus

mitcsinaljakagyerekkel.hu

Amikor a szülők válnak! Milyen hibákat követnek el a szülők a válás során ?

2013. július 22. | 07:21:52

A válás mind a felnőtteket, mind a gyermekeket megviseli. A gyermekek sokszor azt élik meg, hogy ők a hibásak abban, hogy a szüleik házassága tönkre ment.
A szülők közös felelőssége, hogy elmondják a gyermeknek :
” Anya és apa elválnak, de ennek semmi köze hozzád.”
” Mi, a nagyok ezt megoldjuk.”
” Neked ugyanúgy a szüleid maradunk.”
” Én mindig az anyukád, az apukád mindig az apukád marad, nem kell választanod.”

Váláskor óhatatlanul felmerül a gyerek elhelyezés kérdése. Kihez kerüljön a gyermek? tovább >>>

Amikor az okos, tehetséges gyermek a képességei alatt teljesít!

2013. július 9. | 07:44:02

A kisfiú -nevezzük Tominak- édesanyja azért keresett fel, mert közeledett a tanév vége , s Tomi két tantárgyból is bukásra állt.
Az édesanyja elmondta, hogy most már ő sem biztos abban, hogy okos a kisfia, mivel Tomi tele van kettesekkel, hármasokkal, történelemből és angolból pedig biztosan meg fog bukni. Az anya elmondása szerint Tomi mindig is különc fiúcska volt. Öt évesen már folyamatosan olvasott,(egyedül tanult meg olvasni),most pedig semmilyen könyvet nem hajlandó a kezébe venni, utálja az olvasást, a tanulást is .
Néha az anyuka olvassa fel neki a leckét és hallás után tanulja meg. A házi feladatát gyakran elfejti megírni, “nincs semmi feladva”- válaszolja, ha a szülők kérdezik.
Képes órákon keresztül vitatkozni, megmagyarázni, hogy mit miért nem kell megtanulni. Majd ha a szülők rákényszerítik, akár negyed óra alatt is képes az anyagot elsajátítani. tovább >>>

Amikor az apa nem az igazi apa!

2013. július 2. | 17:04:43

A tv 2 Családi titkok című műsorában láttam a következő esetet.
A filmben egy fiatal lányt baleset ér , s arcán olyan sérüléseket szerez, hogy az arcát csak plasztikai műtéttel lehet nyomtalanul helyre állítani.
A lánynak nagyon fontos a műtét, színészetet tanul , retteg attól, hogy az álmait fel kell adni. A műtét nagyon drága, a szülőknek pedig nincsen elég pénze. A helyzetet az is bonyolítja, hogy egy vérvétel után az anya megtudja, hogy lányának nem a férj a biológiai édesapja. Az anya kétségbe esetten, titokban , a férje tudta nélkül felkeresi lánya biológiai apját, s pénzt kér tőle lányuk műtétjére. A biológiai apa ad pénzt a műtétre, de megzsarolja az anyát , hogy mindent elmond a férjnek és a lánynak.
Természetesen a férj tudomást szerez arról, hogy a lány, akit 18 évig nevelt nem az ő gyermeke. Nagyon csalódott, azonban nagyon szereti a feleségét,és a lányt, akit születésétől fogva nevelt -, úgy dönt hogy nem válik el a feleségétől.
A feleségét támogatva együtt felkeresik az apát, s azt követelik tőle, hogy ne avatkozzon az életükbe, ne keresse a kapcsolatot a lánnyal, ne tegye tönkre a “lányuk ” életét. A biológiai apa végül nem fedi fel a kilétét a lánya előtt.
Az anya és a férje “megnyugszanak “, s abban egyeznek meg, hogy valamikor talán elmondják a lánynak, hogy ki is a biológiai apa. tovább >>>

Az önmagát beteljesítő jóslat !

2013. június 10. | 07:12:34

Szülőként nem mindig gondolunk arra, hogy ítéleteink, szavaink milyen mély nyomokat hagynak a gyerekekben. Pedig felnőttként is pontosan fel tudjuk idézni, hogy milyen megbélyegző kritikával illettek bennünket, akár 30 évvel ezelőtt. Ki ne emlékezne ilyen mondatokra:
” Hogy tudsz ilyen hülyeséget mondani? Lusta vagy! Rendetlen vagy! Kövér vagy! “…
Sok sok évvel később is fájnak az ilyen mondatok, s újra átélhetjük a régi sérelmeket, ha pl. a munkahelyen kritikával illetik a teljesítményünket.

R. Rosenthal és L. Jacobson 1969-ben kísérletet végeztek egy amerikai középiskolában. Pszichológusként arról informálták a tanárokat, hogy egy új intelligencia vizsgálati módszert tesztelnek, s ezzel az új intelligencia teszttel kiválasztják minden osztályból a kivételes képességű gyerekeket.
Valóban letesztelték a gyerekeket, és kiválasztottak közülük egynéhány átlagos képességű gyereket. A tanároknak azonban azt mondták, hogy a kiválasztott gyerekek mind nagyon jó képességűek és ez hamarosan majd megmutatkozik a gyerekek tanulmányi eredményében.
A kutatók egy év múlva újra elmentek a középiskolába és azt tapasztalták, hogy a közepes képességű gyerekek, akikről a tanárok azt hitték,hogy mind rendkívül intelligensek, az összes osztályban a legjobban teljesítő tanulók közé tartoztak.

A tanárok bíztak a gyerekekben, jó teljesítményt vártak el tőlük, s a tanulók ennek megfelelően viselkedtek.

Egy kolostor falán található idézetre hívom fel a figyelmeteket:

” Vigyázz gondolataidra, mert szavaiddá válnak!
Vigyázz szavaidra, mert tetteiddé válnak!
Vigyázz tetteidre, mert szokásaiddá válnak!
Vigyázz szokásaidra, mert személyiségeddé válnak!
Vigyázz személyiségedre, mert az lesz a sorsod! ”

Az a “szörnyű” kamaszkor

2013. június 1. | 13:53:51

Ranshburg Jenő pszichológust szeretném idézni, aki az alábbi intelmeket fogalmazza meg kamasz gyerekek szüleinek.
A tizenhat-tizenhét éves gyerek az esetek jelentős részében felfedezi, hogy rettentően magányos. Miközben persze sok társ veszi körül, igazából egyedül van – ezért elkezdi kinyújtani csápjait a szülei felé. tovább >>>

Gyökerek nélkül nem lehet repülni

2013. május 27. | 07:20:32

A “gyereknap” apropóján egy idézetet szeretnék megosztani veletek.
Az idézet Bertold Ulsamertől való, aki a Hellinger -féle családállításról írt könyvet.

A család az az alap, amelyben gyökeredzünk. Amíg ezeket a gyökereket nem ismerjük (fel), szárnyaink gyengék maradnak. A családfelállítás az egyik lehetséges módja annak, hogy felfedezzük ezeket a gyökereket, és megszabadítsuk őket mindattól, ami árt nekik és gyengíti őket. Akkor a gyökerekből a szárnyakba áradhat az erő.”

Nekem ebben az osztályban a helyem! Osztályválasztás családállítással

2013. május 2. | 08:34:37

A 10 éves, negyedik osztályos fiú,-nevezzük Bálintnak-, édesanyja azért keresett fel, mert fiát nyolc osztályos , angol tagozatos gimnáziumi osztályba javasolta az osztályfőnöke, de az anya nem volt biztos abban, hogy Bálint megállná-e a helyét abban az “elit” osztályban.
A tanárok szerint Bálint tehetséges, okos fiú, de nem a képességeinek megfelelően teljesít. Figyelmetlen, motiválatlan, nem akar tanulni. Teljesítménye hullámzó, első osztályos kora óta gond van a magatartásával. Az órákon állandóan bohóckodik, nem tud nyugodtan ülni, állandó mozgás van körülötte. Ő az osztály mókamestere, a többiek ezért kiközösítik, nem akarnak vele játszani.
Az anyuka elmondása szerint Bálint már kisgyerekként nagyon mozgékony,eleven kisfiú volt. Ma is nagy mozgásigényű gyermek, írása csúnya, szinte olvashatatlan. Otthon is mindent sokszor kell neki elmondani, nagyon nehéz a tanulásra rávenni. Nagyon impulzív, ingerlékeny, hamar “felkapja a vizet”.
A fiú osztályfőnöke azt javasolja, hogy menjen a fiú a nyolc osztályos gimnáziumi osztályba. Szerinte ott a fiú helye. Az anya azt szerette volna megtudni, hogy fia milyen osztályban folytassa tanulmányait. tovább >>>

“Majd én dühös leszek helyetted anya ” Családállítás a gyermekek szemszögéből

2013. április 29. | 12:50:15

A 9 éves fiú / nevezzük Dávidnak/, problémájával az anya keresett meg. Az anya arra panaszkodott, hogy fia rosszul  tanul , nem szeret rajzolni. Nagyon mozgékony, figyelmét semmi sem köti le tartósan. Társaival sokszor kötekedik, verekszik, kegyetlenkedik velük. A pedagógusokkal  csúnyán beszél,órán beszól, ha valami nem tetszik neki. Szófogadatlan, nem jön ki a többi gyerekkel, mintha nem érezne bűntudatot, ha valami rosszat tesz. A többi gyerek nem nagyon kedveli, csúfolják, megszólják az osztálytársai. Néha már nem akar iskolába menni, indulás előtt hasfájásra panaszkodik. tovább >>>