Mit csináljak a gyerekkel?

Tüske Ágnes pszichológus

mitcsinaljakagyerekkel.hu

Nekem ebben az osztályban a helyem! Osztályválasztás családállítással

A 10 éves, negyedik osztályos fiú,-nevezzük Bálintnak-, édesanyja azért keresett fel, mert fiát nyolc osztályos , angol tagozatos gimnáziumi osztályba javasolta az osztályfőnöke, de az anya nem volt biztos abban, hogy Bálint megállná-e a helyét abban az “elit” osztályban.
A tanárok szerint Bálint tehetséges, okos fiú, de nem a képességeinek megfelelően teljesít. Figyelmetlen, motiválatlan, nem akar tanulni. Teljesítménye hullámzó, első osztályos kora óta gond van a magatartásával. Az órákon állandóan bohóckodik, nem tud nyugodtan ülni, állandó mozgás van körülötte. Ő az osztály mókamestere, a többiek ezért kiközösítik, nem akarnak vele játszani.
Az anyuka elmondása szerint Bálint már kisgyerekként nagyon mozgékony,eleven kisfiú volt. Ma is nagy mozgásigényű gyermek, írása csúnya, szinte olvashatatlan. Otthon is mindent sokszor kell neki elmondani, nagyon nehéz a tanulásra rávenni. Nagyon impulzív, ingerlékeny, hamar “felkapja a vizet”.
A fiú osztályfőnöke azt javasolja, hogy menjen a fiú a nyolc osztályos gimnáziumi osztályba. Szerinte ott a fiú helye. Az anya azt szerette volna megtudni, hogy fia milyen osztályban folytassa tanulmányait.

Amikor Bálinttal találkozom, egy élénk tekintetű, kedves fiút látok, “akinek még a szeme sem áll jól.”
Családrajzon legelső helyre az anyukáját, ezt követően az öccsét, majd saját magát, a sor végére pedig édesapját rajzolja. A rajzon Bálint magának és az anyukájának ugyanolyan arckifejezést rajzol.
Láthatóan senki sem áll a helyén a családi rendszerben.

Bert Hellinger szerint mindenkinek a saját helyén kell állnia a családi rendszerben. Az elfoglalt helyet az az időrend határozza meg,ahogy a családtagok érkeztek a rendszerbe.Ezért a gyermek sohasem érezheti magát egyenrangúnak a szülővel.Nem ítélkezhet a szülei felett, nem gyámkodhat felettük,nem pótolhatja a partnert egyik szülőnek sem. Mert ha így tesz, nem tudja a saját életét élni.

Bálint az anyukájával együtt érkezik családállításra. Az anya jelentkezik állításra, Bálint érdeklődve figyel.Az anya azt szeretné megtudni, hogy fiának az angol tagozatos A osztály, vagy a testnevelés tagozatos B osztály, vagy a sima C osztály lenne a megfelelő.
Kezdésként az anya felállítja Bálint és az osztályok képviselőit. Az anya fia képviselőjét szembe állítja az osztályokkal.
Bálint képviselője “flörtöl” a B osztállyal.
Bálint képviselője: ” Én itt jól érzem magamat, itt sokat és jókat lehetne játszani.”Erre a mondatra a B osztály képviselője azt jelzi, hogy ő nagy feszültséget érez, ha arra gondol, hogy a fiú ott fog tanulni.
Bálint képviselője látványosan hátat fordít az elit osztálynak, pedig az angol tagozatos osztály osztályfőnöke azt mondja:” Szívesen látunk, szükségünk van itt rád.”
Bálint képviselője: “Ez túl szigorú nekem, nem is merek odanézni.” S ezzel a C osztály mellé áll.”Itt biztonságban vagyok.Nekem jó itt”.
Megfogja a C osztály képviselőjének a kezét. ” Itt teljesen fölvidámodtam,itt az én helyem.Én itt jó tanuló vagyok, s jó gyerek is vagyok.”
Bálint anyukájának képviselője kétkedve nézi a jelenetet. Amikor a C osztály képviselője azt mondja” nyugodjon meg, én majd itt vigyázok a fiára”
az anya láthatóan megkönnyebbül. S már ő is ki tudja mondani, hogy “itt jó helye lesz a fiamnak “.

Ebben a családállító csoportban közösen dolgoztunk a gyerekekkel és a szülőkkel.Gyerekek képviseletében gyerekek álltak.
Öröm volt nézni és megélni, hogy a gyerekek milyen mély átéléssel komolysággal “képviselték ” társaik érzéseit, élményeit.
(az eset közléséhez a szülő hozzájárult)

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>