1/6 – Mozgásfejlesztés

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Megkezdődött az új tanév, még soha nem örültek a gyerekek ennyire annak, hogy újra járhatnak az iskolába, óvodába. Hiányoztak a társaik, az óvodapedagógusok, a tanítók, hiányzott a megszokott élet.

A járvány veszély azonban továbbra is fennáll, bizonytalanok vagyunk mindannyian, hogy vajon nem zárnak-e be ismételten oktatási intézményeket, milyen következményei lesznek a második hullámnak, az élet biztosan nem lesz teljesen olyan, mint a járvány előtt volt.

Azonban a gyermekeknek, a leendő elsősöknek mindezek ellenére készülniük kell az egy év múlva történő iskolakezdésre.

De semmiből sem vagyunk kikésve, még van egy teljes év a felkészülésre.

Egy HAT alkalomból álló cikksorozatot készítettem – heti kettő cikk megjelenésével. Konkrét gyakorlatsorokat állítottam össze az 5 éves gyermekek iskolára felkészüléséhez.

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről, iratkozz fel hírlvelünkre!

Mozgásfejlesztés

Az iskolai beválás egy hosszú testi-, értelmi-, érzelmi-, viselkedésbeli fejlődés eredményeként alakul ki, amit általában 6-7 éves korukban érnek el a gyermekek.

Az általános iskolai tanulók 10-15%-a különböző típusú és súlyossági fokú tanulási problémával küzd, amelyek megfelelő segítség hiányában életesélyeiket jelentősen korlátozzák.

Ezek a kis nebulók az iskolában sok helyzetben nem tudnak megfelelően teljesíteni, sok kudarcot élnek meg. Gyenge osztályzatokat kapnak, tanulási nehézségeik mellé a későbbiek folyamán magatartási és viselkedési problémák is társulnak. 

A tanulási nehézségek spontán életkori fejlődés következményeként nem rendeződnek, de időben már óvodás korban megjelennek a jelző tünetek, így azok pedagógiai módszerekkel megelőzhetőek.

A mozgás,a térben és a saját testen történő tájékozódás az alapja minden tanulásnak.

Fontos, hogy a gyermeknek összerendezett, koordinált legyen a mozgása. Az iskolaérett kisgyermek nagymozgása koordinált, egyensúlyérzéke jó, kialakult a kezesség (jobb vagy balkezes), szem-kéz, szem-láb koordinációja jó.

Forrás: Tüske Ágnes és dr. Csíky Csabáné Ennyi mindent tud már az én gyermekem ? tudásanyagból

Példák a nagymozgások fejlesztésére

  • járás, futás különböző irányokba, fordulással, tempó váltással, különböző tárgyak megkerülésével
  • ugrások páros lábbal, egy lábon előre-hátra, pl. karikába ugrás
  • kúszás, mászás különböző akadályok megkerülésével, különböző akadályokon átmászással 
  • hasalva lassan vagy gyorsan gördeszkázik a gyermek
  • gördül, gurul majd utasításra megáll a gyermek
  • gördeszkával (hasalva) előre majd hátrafele gurul a gyermek
  • gördeszkán hasalva a gyermek fog egy hullahopp karikát, s a felnőtt a karikával húzza, tolja a gyermeket
  • gördeszkán haladás térdelve
  • körbe járás sarkon, lábujjhegyen 
  • hanyattfekvésből összegömbölyödve felülés
  • gördeszkán hason fekve akadályon átjutás csak a kezet vagy csak a lábat használva (lejtő, alagút,domb,szerpentin) 
  • hason fekve lágy vagy pattogó zenére forgás
  • oldalfekvésben a gyermek kezében babzsák, szoba közepe felé gurul,kosárba dobja a babzsákot majd visszagurul a helyére
  • egyik lábát zsámolyra emeli 3-ig, majd le és lábcsere
  • a gyermek előre, hátra, jár lábujjhegyen, két kezét magasra  emelve-legyünk óriások
  • sarkon jár a gyermek körbe-körbe
  • padon kúszik végig a gyermek
  • fellépés, leugrás padra, kisszékre

Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !

A tudásanyagért kattints ide

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A weboldal  megfelelő működése érdekében cookie-kat használ. Erről bővebben az adatkezelési nyilatkozatunkban olvashatsz.