Megkezdődött az új tanév, még soha nem örültek a gyerekek ennyire annak, hogy újra járhatnak az iskolába, óvodába. Hiányoztak a társaik, az óvodapedagógusok, a tanítók, hiányzott a megszokott élet.
A járvány veszély azonban továbbra is fennáll, bizonytalanok vagyunk mindannyian, hogy vajon nem zárnak-e be ismételten oktatási intézményeket, milyen következményei lesznek a második hullámnak, az élet biztosan nem lesz teljesen olyan, mint a járvány előtt volt.
Azonban a gyermekeknek, a leendő elsősöknek mindezek ellenére készülniük kell az egy év múlva történő iskolakezdésre.
De semmiből sem vagyunk kikésve, még van egy teljes év a felkészülésre.
Egy HAT alkalomból álló cikksorozatot készítettem – heti kettő cikk megjelenésével. Konkrét gyakorlatsorokat állítottam össze az 5 éves gyermekek iskolára felkészüléséhez.
Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről, iratkozz fel hírlvelünkre!
Mozgásfejlesztés
Az iskolai beválás egy hosszú testi-, értelmi-, érzelmi-, viselkedésbeli fejlődés eredményeként alakul ki, amit általában 6-7 éves korukban érnek el a gyermekek.
Az általános iskolai tanulók 10-15%-a különböző típusú és súlyossági fokú tanulási problémával küzd, amelyek megfelelő segítség hiányában életesélyeiket jelentősen korlátozzák.
Ezek a kis nebulók az iskolában sok helyzetben nem tudnak megfelelően teljesíteni, sok kudarcot élnek meg. Gyenge osztályzatokat kapnak, tanulási nehézségeik mellé a későbbiek folyamán magatartási és viselkedési problémák is társulnak.
A tanulási nehézségek spontán életkori fejlődés következményeként nem rendeződnek, de időben már óvodás korban megjelennek a jelző tünetek, így azok pedagógiai módszerekkel megelőzhetőek.
A mozgás,a térben és a saját testen történő tájékozódás az alapja minden tanulásnak.
Fontos, hogy a gyermeknek összerendezett, koordinált legyen a mozgása. Az iskolaérett kisgyermek nagymozgása koordinált, egyensúlyérzéke jó, kialakult a kezesség (jobb vagy balkezes), szem-kéz, szem-láb koordinációja jó.
Forrás: Tüske Ágnes és dr. Csíky Csabáné Ennyi mindent tud már az én gyermekem ? tudásanyagból
Példák a nagymozgások fejlesztésére
- járás, futás különböző irányokba, fordulással, tempó váltással, különböző tárgyak megkerülésével
- ugrások páros lábbal, egy lábon előre-hátra, pl. karikába ugrás
- kúszás, mászás különböző akadályok megkerülésével, különböző akadályokon átmászással
- hasalva lassan vagy gyorsan gördeszkázik a gyermek
- gördül, gurul majd utasításra megáll a gyermek
- gördeszkával (hasalva) előre majd hátrafele gurul a gyermek
- gördeszkán hasalva a gyermek fog egy hullahopp karikát, s a felnőtt a karikával húzza, tolja a gyermeket
- gördeszkán haladás térdelve
- körbe járás sarkon, lábujjhegyen
- hanyattfekvésből összegömbölyödve felülés
- gördeszkán hason fekve akadályon átjutás csak a kezet vagy csak a lábat használva (lejtő, alagút,domb,szerpentin)
- hason fekve lágy vagy pattogó zenére forgás
- oldalfekvésben a gyermek kezében babzsák, szoba közepe felé gurul,kosárba dobja a babzsákot majd visszagurul a helyére
- egyik lábát zsámolyra emeli 3-ig, majd le és lábcsere
- a gyermek előre, hátra, jár lábujjhegyen, két kezét magasra emelve-legyünk óriások
- sarkon jár a gyermek körbe-körbe
- padon kúszik végig a gyermek
- fellépés, leugrás padra, kisszékre
Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !