2/6 – Az egyensúly fejlesztése

Az 5 éves gyermekek iskolára felkészüléséhez összeállított gyakorlatsorozat második részében ma beszéljünk az egyensúly fejlesztésről!

Nagyon jó hatású fejlesztő eszköz a trambulin, gördeszka, ugrálós labdák, játszótereken a mászókák, a kerékpározás, speciális pályákon a falmászás. 

A hintázás is elősegíti a fejlődést. A hintázás segíti a jobb és a bal agyfélteke együttműködését. A két agyfélteke harmonikus együttműködése fejleszti a kreativitást, a gyermek ábrázoló készségét,  a koncentrációs készségét is.Könnyebben megtanulnak a gyerekek írni, olvasni.

Például az un. Ayres szenzoros integrációs terápiában is előszeretettel használjuk a hintákat, melyek segítségével fejlesszük a nagymozgásokat, a szem-kéz koordinációt, az egyensúlyt, a figyelmet és a koncentrációt, a térészlelést. A hintázásnak pszichés hatása is van, segíti a félelmek, szorongások leküzdését. Gondoljunk arra, hogy a pici babákat milyen könnyen meg lehet nyugtatni ringatással, rázogatással.

Most nézzünk több olyan egyensúly fejlesztő gyakorlatot, amelyek akár szobában is játszhatók, könnyen megvalósíthatók:

Példák az egyensúly fejlesztésére

  • végig menni egy a padlón egyenesen kifeszített kötélen
  • lábujjhegyen járva végig menni egy kifeszített kötélen
  • végig menni a kifeszített kötélen előre, hátrafelé tyúklépésben
  • végig menni a kifeszített kötélen miközben egy tálcán pl. labdát egyensúlyozunk
  • akadályokon keresztül menni, miközben egyik kezében egy vízzel félig tele poharat egyensúlyoz a gyermek
  • sarkon járva végig menni egy kifeszített kötélen
  • végig menni a padlón egy kanyargósan lerakott kötélen
  • nagylabdán hasalva tojástartóba dugókat egyenként belepakolni
  • nagylabdán hason fekve csomagolópapírra festés
  • padlóra rajzolt (szigetelőszalaggal megrajzolt) négyzet vagy kör, vagy téglalap formán lábbal labdát végig vezetni
  • lábfejen babzsákot egyensúlyozni, akadályok között végig vinni
  • babzsákkal a lábfejen guggolás, felállás
  • lábfejen egyensúlyozva babzsákot egy dobozba, vödörbe, tálba beletenni
  • mérlegállásban állni, előre nyújtott kézben valamilyen tárgyat tartva
  • fél lábon egyik majd másik lábon állni
  • doboz gólyalábon egyensúlyozva járni, akadályokat kikerülni
  • doboz gólyalábon padlóra szigetelő szalaggal rajzolt négyzet, téglalap formán végig menni
  • gördeszkán hasalva lábával rúgja el magát a faltól a gyermek, a kezében tartva egy kis szivacslabdát és azt dobja bele továbbra is a gördeszkán hasalva egy kosárba
  • gördeszkán üljön a gyermek, adjunk a kezébe egy karikát, s annál fogva húzzuk, toljuk őt
  • gördeszkán üljön a gyermek, s egy kifeszített kötéllel húzza magát (kötél bordásfalhoz erősítve)
  • egy babzsákot vagy könyvet a fejen egyensúlyozva menjen végig a gyermek egy szigetelő szalaggal kijelölt útvonalon, lépjen fel és le egy zsámolyra
  • lábujjakkal vegyen fel apróbb tárgyakat a gyermek pl. legódarabokat
  • ez a gyakorlat végezhető úgy is, hogy a szobában több helyen a padlóra szórunk papír zsebkendő darabokat, amiket a gyermeknek mezítelen lábbal össze kell szednie, s pl. egy dobozba bepakolnia
  • szökdeljen a gyermek páros lábbal
  • folyamatos szökdelésből leguggolás
  • szökdeljen egy lábon a gyermek
  • ugráljon el egy célig a gyermek 
  • ugráljon el egy célig a gyermek zsákban ugrálva
  • játszhatunk ugróiskolát
  • öltözködés közben is egyensúlyozhatunk, fél lábon állva vegye föl a gyermek a zokniját, cipőjét
  • vigyen a gyermek egy léggömböt egy légycsapón egyensúlyozva
  • tegyünk le piros és kék papírlapokat a szobában, menjen végig úgy a gyermek a kirakott lapokon hogy jobb lábbal csak a kék, bal lábbal pedig csak a piros papírlapokra léphet

Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !

A tudásanyagért kattints ide

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

A weboldal  megfelelő működése érdekében cookie-kat használ. Erről bővebben az adatkezelési nyilatkozatunkban olvashatsz.