Az 5 éves gyermekek iskolára felkészüléséhez összeállított gyakorlatsorozat második részében ma beszéljünk az egyensúly fejlesztésről!
Nagyon jó hatású fejlesztő eszköz a trambulin, gördeszka, ugrálós labdák, játszótereken a mászókák, a kerékpározás, speciális pályákon a falmászás.
A hintázás is elősegíti a fejlődést. A hintázás segíti a jobb és a bal agyfélteke együttműködését. A két agyfélteke harmonikus együttműködése fejleszti a kreativitást, a gyermek ábrázoló készségét, a koncentrációs készségét is.Könnyebben megtanulnak a gyerekek írni, olvasni.
Például az un. Ayres szenzoros integrációs terápiában is előszeretettel használjuk a hintákat, melyek segítségével fejlesszük a nagymozgásokat, a szem-kéz koordinációt, az egyensúlyt, a figyelmet és a koncentrációt, a térészlelést. A hintázásnak pszichés hatása is van, segíti a félelmek, szorongások leküzdését. Gondoljunk arra, hogy a pici babákat milyen könnyen meg lehet nyugtatni ringatással, rázogatással.
Most nézzünk több olyan egyensúly fejlesztő gyakorlatot, amelyek akár szobában is játszhatók, könnyen megvalósíthatók:
Példák az egyensúly fejlesztésére
- végig menni egy a padlón egyenesen kifeszített kötélen
- lábujjhegyen járva végig menni egy kifeszített kötélen
- végig menni a kifeszített kötélen előre, hátrafelé tyúklépésben
- végig menni a kifeszített kötélen miközben egy tálcán pl. labdát egyensúlyozunk
- akadályokon keresztül menni, miközben egyik kezében egy vízzel félig tele poharat egyensúlyoz a gyermek
- sarkon járva végig menni egy kifeszített kötélen
- végig menni a padlón egy kanyargósan lerakott kötélen
- nagylabdán hasalva tojástartóba dugókat egyenként belepakolni
- nagylabdán hason fekve csomagolópapírra festés
- padlóra rajzolt (szigetelőszalaggal megrajzolt) négyzet vagy kör, vagy téglalap formán lábbal labdát végig vezetni
- lábfejen babzsákot egyensúlyozni, akadályok között végig vinni
- babzsákkal a lábfejen guggolás, felállás
- lábfejen egyensúlyozva babzsákot egy dobozba, vödörbe, tálba beletenni
- mérlegállásban állni, előre nyújtott kézben valamilyen tárgyat tartva
- fél lábon egyik majd másik lábon állni
- doboz gólyalábon egyensúlyozva járni, akadályokat kikerülni
- doboz gólyalábon padlóra szigetelő szalaggal rajzolt négyzet, téglalap formán végig menni
- gördeszkán hasalva lábával rúgja el magát a faltól a gyermek, a kezében tartva egy kis szivacslabdát és azt dobja bele továbbra is a gördeszkán hasalva egy kosárba
- gördeszkán üljön a gyermek, adjunk a kezébe egy karikát, s annál fogva húzzuk, toljuk őt
- gördeszkán üljön a gyermek, s egy kifeszített kötéllel húzza magát (kötél bordásfalhoz erősítve)
- egy babzsákot vagy könyvet a fejen egyensúlyozva menjen végig a gyermek egy szigetelő szalaggal kijelölt útvonalon, lépjen fel és le egy zsámolyra
- lábujjakkal vegyen fel apróbb tárgyakat a gyermek pl. legódarabokat
- ez a gyakorlat végezhető úgy is, hogy a szobában több helyen a padlóra szórunk papír zsebkendő darabokat, amiket a gyermeknek mezítelen lábbal össze kell szednie, s pl. egy dobozba bepakolnia
- szökdeljen a gyermek páros lábbal
- folyamatos szökdelésből leguggolás
- szökdeljen egy lábon a gyermek
- ugráljon el egy célig a gyermek
- ugráljon el egy célig a gyermek zsákban ugrálva
- játszhatunk ugróiskolát
- öltözködés közben is egyensúlyozhatunk, fél lábon állva vegye föl a gyermek a zokniját, cipőjét
- vigyen a gyermek egy léggömböt egy légycsapón egyensúlyozva
- tegyünk le piros és kék papírlapokat a szobában, menjen végig úgy a gyermek a kirakott lapokon hogy jobb lábbal csak a kék, bal lábbal pedig csak a piros papírlapokra léphet
Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !