A kisgyermekek tapintás útján tanulják meg az egyes tárgyakat.
Tapintás révén szerzünk tapasztalatokat arról, milyen a bennünket körül vevő tárgyak felszíne, mérete, alakja, súlya.
A bőrön keresztül történő érzékelés már az anyaméhben megkezdődik, születés után is mérhetetlen jelentőségű az anya érintése, ölelése, cirógatása.
A társas kapcsolatok kialakulásában is tehát nagy a szerepe az érintésnek.
Néhány konkrét gyakorlatot találtok itt, amikkel fejleszthető a tapintásos észlelés:
- Gyermekek gyűrhető, csavarható tárgyakat gyömöszölnek jobb majd bal kézzel egy lyukba (dobozon lyukat vágunk, lehet konzervdoboz, papírdoboz)
- Indulj és állj parancsra földön fekve nyújtott lábbal gurul, majd megáll a gyermek
- Egy adott pontról másikra gurul
- Háton fekszik a gyermek, mosdókesztyűvel megdörzsöljük az arcát, karját, lábait. Most csináld te, dörzsöld meg az arcodat, a jobb lábadat, lábfejedet, kézfejedet, bokádat, válladat, könyöködet. Figyeljünk arra is, hogy ha keveri a gyermek a jobb – bal irányokat, abban az esetben csak az egyik oldalt gyakoroljuk!
- Váltakozva különböző minőségű anyaggal dörzsöljük a gyermek különböző testrészeit (frottír szövet, bársony, selyem, szőrme)
- Háton fekve a meztelen talpát a kisgyermek a földhöz dörgöli
- Előre-hátra körben csúszkál lábon
Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !