Az eredményes tanuláshoz, képességeink hatékony kihasználásához, kreativitásunk megéléséhez mindkét agyféltekére szükségünk van.
A bal agyfélteke gondolkodása logikus, elemzi az összes hallott, látott információt, tudatos kontrollt gyakorol, problémákat old meg, felel a beszéd, az olvasás, írás irányításáért. Az időérzékünkért is a bal agyfélteke a felelős.
A jobb agyfélteke működése ösztönös. A jobb agyfélteke felel a megérzéseinkért, kreativitásunkért, fantáziadús gondolkodásunkért, térlátásunkért. Neki köszönhetjük, hogy felismerünk formákat, arcokat, tudunk képekben gondolkodni, felel a humorérzékünkért, zenei képességünkért. A jobb agyféltekének nincsen időérzéke, az időben képtelen eligazodni.
A tanuláshoz, új dolgok elsajátításához szükséges a két agyfélteke összehangolt működése. Az összehangolt működést olyan gyakorlatokkal érjük el, amikor olyan keresztező mozgásokat végzünk, amelyek során a saját testünk felezővonalát átlépjük.
Ezen gyakorlatok végzése mindkét agyfélteke egyidejű működését igénylik.
A jobb agyfélteke a test bal oldalának irányításáért, a bal agyfélteke a test jobb oldalának irányításáért felel, s a gyakorlatok hatására egyensúlyba kerül a két oldal működése.
Gyakorlatok a két testfél integrálásához:
- Ilyen gyakorlat, amikor a jobb könyökünkkel megérintjük a bal térdünket, majd a bal könyökünkkel a jobb térdünket. Végezzük váltakozva a gyakorlatot.
- Járás közben érintsük meg az ellentétes oldali testrészeket, jobb kézzel bal fülünket, bal kézzel jobb fülünket, vállunkat, térdünket, sarkunkat.
- Fordítsuk fel a tenyerünket úgy, hogy egyik kezünket becsukjuk, a másikat pedig kinyitjuk. A kezeknek egyszerre kell mozogniuk. Az interneten sok jó gyakorlatot találhatunk.
- Nagyon jó fejlesztő gyakorlat lehet, az egyszerre, egy időben két kézzel történő tükörkép rajzolás, amikor a két kéznek teljesen együtt kell mozognia. Könnyen követhetjük a rajzolást, ha két különböző színű ceruzát fogunk a kezünkbe.
- Rajzolhatunk a lap két oldalára díszítő sorokat.
- Nagyon jó fejlesztő gyakorlat a „lusta nyolcas” (végtelen jel rajzolása).
Ez a rajzolási mód segíti a két agyfélteke együttműködését, a szem-kéz koordinációt.
Érdemes pár percig végezni az írásra való felkészülésként (iskolás korunkban a házi feladat írása előtt, fogalmazás, verselemzés írása előtt, versírás előtt, kreativitást igénylő feladatok végzése előtt, „művészeti „tevékenységhez való felkészülésre, mindenféle tanulás előtt).
Ha szeretnétek arról visszajelzést kapni, hogy vajon milyen területeken kellene a gyermeteket fejleszteni, vegyétek meg az “ENNYI MINDENT TUD MÁR AZ ÉN GYERMEKEM?” tudásanyagot !