A dicséret hatása a gyermekek teljesítményére és viselkedésére!

Sok helyen olvashatjuk azt, hogy a gyermekeket dicsérni és ösztönözni kell, hogy erőfeszítésre sarkalljuk őket, hogy le tudják győzni  a nehézségeket és el tudják viselni a kudarcokat.

Pár hete egy érdekes írást olvastam arról, hogy a nem megfelelő dicséret negatív hatással lehet a gyermekek viselkedésére, teljesítményére. A cikkben egy amerikai kutató, (Carol Dweck) kifejezetten okos, intelligens, okos ötödikes gyermekekkel végzett kísérletéről olvashatunk. 

  •           A kísérlet első szakaszában intelligencia tesztet töltöttek ki a gyerekek. Ezt követően a gyermekek egyik csoportja azt az információt kapta a kutatóktól, hogy azért oldották meg ilyen kiváló eredménnyel a feladatokat, mert ők „nagyon ügyesek ebben”. A másik csoportba tartozóknak azt jelezték vissza a kutatók, hogy azért lettek jók az eredményeik, mert „nagyon keményen dolgoztak”.
  • ·         A kísérlet második szakaszában a gyermekek dönthettek arról, hogy második körben könnyű feladatokat kapnak, vagy egy olyan tesztet oldanak meg, ami nehéz feladatokat tartalmaz, viszont a megoldásából sok tapasztalatot szerezhetnek. Azok a gyermekek választották a nehezebb feladatokat, akiket erőfeszítéseik miatt dicsértek. Az okosságukért megdicsért gyermekek viszont nem mertek kockázatot vállalni, ők a biztonságra mentek és a könnyebb feladatokat választották.
  • ·         A kutatás harmadik szakaszában mindkét csoportba tartozó gyermekek olyan nehézségű feladatot kaptak, amelyeket egyikük sem tudott megoldani. A kutatás meglepő eredményt hozott. Azok a gyermekek, akiket „okosságukért” dicsértek meg –nagyon nehezen tűrték a kudarcot, sikertelenségüket megélve teljesen letörtek, sokan közülük azt élték meg, hogy nem is olyan „okosak, tehetségesek”, sőt a következő tesztsor megoldásakor teljesítményük is romlást mutatott. 

A fentiek is azt támasztják alá, hogy mennyire fontos az, hogy mindig pontos visszajelzést adjunk a gyermeknek magatartásáról, teljesítményéről.  A „ma jól viselkedtél, ma ügyes voltál” – mondatokat nehéz értelmezni. Helyette ilyen dicséreteket adhatunk gyermekünknek:

„ Ma büszke voltam rád, hogy kölcsön adtad a kedvenc játékodat a testvérednek.”

„Megdicsérlek, mert az iskolatáskádba egyedül bepakoltad a könyveidet, füzeteidet.” 

 A teljes cikket itt olvashatod:

http://divany.hu/poronty/2013/08/14/iskolakezdes_ne­_mondja_a gyereknek_hogy_okos/

 

 

 

 

    

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

A weboldal  megfelelő működése érdekében cookie-kat használ. Erről bővebben az adatkezelési nyilatkozatunkban olvashatsz.