A stressz kezelése

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Az elmúlt bejegyzésemben arról írtam, hogy a tartós stressz, a feszültségek hatással vannak a gyermekek teljesítményére, lelki és fizikai állapotára.

A viselkedési tünetek mellett felléphet általános fáradtság,figyelemkoncentrációs problémák, teljesítményromlás az iskolában-dolgozatíráskor,feleléskor,versenyeken.

Felnőttek esetében romlik a munkateljesítmény, a munka rutinszerűvé válik.

Ha a stressz hosszabb időn keresztül fennmarad,ott fennállhat a “burnout”, a kiégés veszélye. Mit is jelent a kiégés?

H.J.Freudenberger szerint a kiégés hosszú ideig tartó érzelmi megterhelés, stressz nyomán lép fel. Egy olyan fizikai, érzelmi,mentális kimerülés, ami együtt jár a reménytelenség és inkompetencia érzésével,együtt jár a céljaink elvesztésével.

A stressz érzékenységben, a  stresszre adott reakciókban nagy egyéni különbségek vannak mind a gyermekek, mind a felnőttek esetében.

Mindez függ az életkortól, a személyiségtől, a családi mintáktól.

A stresszre érzékenyebb emberek esetében nagyobb a kockázata a szív és keringési problémák, betegségek kialakulásának.

Vannak bizonyos élethelyzetek, amelyek feszültebbé, stresszessé  tesznek bennünket.

Gyermekeink esetében ilyen lehet az első osztály megkezdése, a játékos óvodai közeg elhagyása. Az ötödik osztály megkezdése is félelmetes lehet, hiszen sok új szaktanár elvárásaihoz kell majd alkalmazkodni. Problémát jelenthet a középiskolába kerülés, a  teljesen új közösségbe való beilleszkedés.

Nehézséget jelenthet az iskolaváltás, költözés. Természetesen a  családi problémák-haláleset a családban, kedvenc kisállat elvesztése, valamilyen betegség a családban, szülők válása – minden körülmény hatással van a  gyermekek életére.

Szülőként hogyan segíthetünk gyermekeinknek a stressz leküzdésében?

  • Beszélgessünk a megváltozott helyzetről, arról, hogy mivel jár, mit hoz a változás az életünkben.
  • Igyekezzünk stabilitást,biztonságot nyújtani az életkörülmények kialakításával.
  • Próbáljunk több időt együtt tölteni a gyermekünkkel.
  • Segítsünk kialakítani a napirendjét, a napi rutint,hogy minden nap jusson elég idő a pihenésre, alakítsuk ki a nyugodt alvás feltételeit.
  • Fontos gyermekünk önbecsülésének növelése, önbizalmának erősítése.
  • Ne csak a kiemelkedő teljesítményt ismerjük el, dicsérjük meg a gyermeket akkor is, ha kitartóan dolgozik, plusz erőfeszítést tesz.
  • Segítsünk neki megtalálni azt a tevékenységet, ami számára örömet jelent, legyen az zenélés, festés, szerelés, sport, konstruáló játék, gyűjtés.
  • Szoktassuk egészséges táplálkozásra.
  • Tanítsunk meg nekik valamilyen feszültségoldó technikát.

A stressz elleni megküzdésben a jóga, a különféle fizikai aktivitás, a sportok-mind mind segítségünkre lehetnek.

Segítség lehet a relaxáció, az autogén tréning megtanulása.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A weboldal  megfelelő működése érdekében cookie-kat használ. Erről bővebben az adatkezelési nyilatkozatunkban olvashatsz.