Hogyan neveljük gyermekünket szabályszerű viselkedésre?

Ne a büntetés legyen az elsődleges nevelési módszerünk. A túlzott büntetés nem hatékony módja a viselkedés megváltoztatásának, és nem is konstruktív módja a szülői hatalom megerősítésének. Fókuszáljunk inkább a következményekre.

Minden jó és rossz cselekedetünknek, döntésünknek, döntésünk halogatásának következményei vannak. Ha nem megfelelően viselkedik a gyermekünk,a gyermekeinknek a következmény megmutatásával  a célunk nem a megtorlás, hanem  a viselkedés pozitív irányba történő módosítása. 

Ha a gyermek cselekedeteinek jó, pozitív következményeire hívjuk fel a figyelmet-az motiválja a gyereket a helyes viselkedésre. Megtanítja a gyereknek a problémamegoldást. 

 8 tipp annak biztosítására, hogy a gyermekével vagy tinédzserével kapcsolatos következmények hatékonyak legyenek.

1. Milyen a jó következmény , ha nem megengedett módon viselkedik a gyermekünk?

Fontos, hogy a következmény legyen arányos az elkövetett nem szabályszerű tettel, viselkedéssel. Például, ha a gyermekünk nem ér haza a megbeszélt időben, akkor  annak lehet  az a  következménye,  hogy hét napon keresztül egymás után egy órával korábban haza kell mennie. Amikor megmutatja, hogy képes mindezt betartani, visszatérhet a szokásos, későbbi kint- lét időhöz. Ezzel szemben , ha egy hónapra teljesen eltiltjuk a kint -léttől, attól mindenki szenved, s a gyermek sem tanul meg semmit, csak maximum megharagszik a szüleire.

2. Mennyi időre van szüksége a gyermeknek, hogy elsajátítsa a megfelelő viselkedést?

A következményeknek időben is igazodniuk kell az elkövetett tetthez. Az időnek elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a gyermek vállalja a felelősséget, de nem lehet olyan hosszú, hogy a gyermek lehetetlennek érezze azt  teljesíteni, mert ilyen esetben könnyen elveszítheti az érdeklődését .

Például ha káromkodva beszélt a gyermek a szüleivel, mindennek lehet az a következménye, hogy három napra elvesszük a telefont a gyermektől. 

Ha az a jutalom, hogy három nap múlva ismét használhatja a telefonját, azért érdemes a szabályokat betartani. Nem érdemes hosszú határidőket szabni, mert például  egy hónapos határidő is  egy  örökkévalóság egy gyermek életében. Ilyenkor azt érezheti a gyermek, hogy  az egész dolog értelmetlen, esetleg  elveszíti az elszántságát vagy egyszerűen elfelejti.

Ráadásul szülőként is nehéz ragaszkodni a hosszú távú következményekhez. 

3. Hogyan tanulja meg a gyermek a megfelelő viselkedést?

A következményeknek olyannak kell lennie, amelyből tanul a gyermek  valamit. Ha például a fiútestvér  bántalmazóan viselkedik a húgával, jó következmény, ha azt mondjuk neki, hogy nem használhatja a telefonját addig, amíg nem ír a húgának egy bocsánatkérő levelet. Azonban a levélben azt is meg kell írnia, hogy mit fog másként csinálni, ha legközelebb ismét konfliktusba kerül a húgával.

4. Az is jó lecke a gyermeknek, ha megvonásként nem rendezzük meg a születésnapját, nem mehet sportolni?

Ne tiltsuk meg a gyermeknek, hogy részt vegyen a különleges eseményeken, mert  az nem ösztönzi őt arra, hogy szabályok szerint viselkedjen.
Ha egy különleges esemény elmúlt, az már nem megismételhető.
Soha nem lesz a gyermekünknek újabb 16. születésnapja, szalagavatója.
Ezenkívül nem a gyermeke az egyetlen, aki kihagyná ezeket az alkalmakat – ezek különleges események, amelyeket szülőként Ön is szeretne élvezni.
Ennek tükrében a kedvelt sportolási lehetőséget sem javasolom megvonni.

5. Mi csináljunk akkor,ha úgy tűnik, hogy a gyermek nem kapja meg az üzenetet?

Nem kell a következménynek keménynek lennie ahhoz, hogy komolyan vegyék? Egyáltalán nem.

Gondoljunk arra, hogy ez nem a gyermek büntetéséről szól. Időbe telhet, amíg megtanulja, hogyan kell helyesen viselkedni, de mindez következetes és hatékony következmények megmutatása révén történhet. Mindennek illeszkednie  kell a nevelési stílusunkhoz, elveinkhez, amelynek célja, hogy gyerekeinket sikeres viselkedésre ösztönözzük. A célunk az, hogy gyermekeink eleget tudjanak tenni  a kötelezettségeiknek, képesek legyenek az életkoruknak megfelelően viselkedni.

Tehát, ha egy adott következmény nem működik, és a szülő azt mondja: „Két hétig elvettem a telefonját, és nem működik”, akkor önöknek szülőként át kell gondolniuk néhány dolgot. Talán a  két hét túl hosszú. Talán ezt kell mondania a gyermekének:

Addig veszem el a telefonodat, amíg huszonnégy órán belül ki nem  takarítod a szobádat”.

Vagy:

Ha bántóan viselkedsz a húgoddal, elveszem a telefonodat, s csak akkor kapod vissza, ha negyvennyolc órán át tisztelettel, s nem bántóan  viselkedsz vele , s természetesen minden alkalommal, amikor bántalmazod őt, minden elölről kezdődik. ”

Térjünk vissza a legfontosabb kérdéshez: „Mit szeretnék elérni?” Ha bántani akarjuk mi is a gyermekünket, amiért bántotta a húgát, akkor vegyük el a telefonját két hétre. De ilyen esetben nem igazán számíthatunk a gyermekünk együttműködésére a jövőben sem.

Ehelyett, ha azt szeretnénk, hogy a fiunk  dolgozzon az önuralmán, és megtanuljon másokat nem bántalmazni, akkor állítsunk fel számára valamilyen korlátot a következmény részeként.

6. Mit tegyünk akkor, ha a gyermekünk azt mondja, : „Nem érdekel”.

Ne aggódjunk, mert szinte minden gyerek azt fogja mondani, hogy „nem érdekel”. Mindezzel próbálják a szülőket manipulálni, abban reménykedve,  hogy így elkerülik a következményeket. Nem akarják vállalni a felelősséget a tetteikért.

Mit válaszoljunk minderre?

Megértem, hogy nem érdekel. De a következmények maradnak.”

Valamilyen szinten minden gyereket érdekelnek a következmények. Azonban ha úgy gondolja, hogy gyermekét valóban nem érdekli, és a következménynek nincs hatása, akkor más következménnyel kell próbálkoznia. Ön ismeri igazán a gyermekét, ön tudja, hogy mi számít neki.

7. Használjon jutalmakat és következményeket

Ha azt akarja, hogy a következmények hatékonyak legyenek, akkor jutalmakat is kell a gyermeknek kapnia. Ha nincs jutalom, úgy minden korlátozás  büntető jellegű, és árthat a gyermekével való kapcsolatának.

A jutalmak és következmények legyenek arányosak a szabályszerű viselkedéssel, s a szabályszegéssel.

Egyébként manapság a gyereknek húsbavágó korlátozás a telefon elvétele.De ne minden esetben a telefon megvonásával szabályozzuk gyermekünk viselkedését.

 Ezt a következményt óvatosan használjuk, tegyük  lehetővé, hogy ésszerű időn belül visszaszerezze gyermekünk a telefonját.

8. Hogyan szabjunk határokat, hogyan közöljük, hogy mi lesz a nem kívánatos viselkedés következménye?

Legyünk tényszerűek, határozottak a közlésnél, mint amikor főnökként értékeljük kollégáink teljesítményét. Ne bonyolódjunk vitába a gyermekünkkel. Maradjunk higgadtak és nyugodtak abban az esetben is, ha a gyermekünk dühös, mérges lesz, káromkodik amiért valamilyen korlátot szabunk. A gyermekek így akarják szüleiket eltántorítani attól, hogy korlátozzák őket, hogy határokat szabjanak számukra. Maradjunk nagyon nyugodtak, ne feledjük, hogy  gyermekünk nem megfelelő viselkedése miatt alkalmazzuk, hozzuk ezeket a szabályokat. Szülőként arra törekszünk, hogy gyermekeink éretten, felelősségteljesen viselkedjenek, ebben segítenek a világos , teljesíthető elvárások, a jutalmak és a korlátozások.

Felhasznált forrásanyag: How to Give Kids Consequences That Work
By James Lehman, MSW

Fotó: People photo created by master1305 – www.freepik.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

A weboldal  megfelelő működése érdekében cookie-kat használ. Erről bővebben az adatkezelési nyilatkozatunkban olvashatsz.