Silverman (1989) szerint ezekre a gyerekekre jellemző:
- ügyesek a rejtvények megoldásában,
- jó a humorérzékük
- jó a memóriájuk
- kiváló absztrakciós készséggel, matematikai gondolkodással, erős képzelőerővel bírnak
- kreatívak , jó a problémamegoldó készségük
- kíváncsiak , nyitottak
- jól teljesítenek rendszerek, komplex kapcsolatok megértésében
- képesek új rendszereket kitalálni
- képesek kitartóan kutatni, dolgozni
- játékosak, merészek – néha túlságosan is- az új dolgok kipróbálásában
- jól teljesítenek a természettudományokban
- tehetségesek a zenében, különféle művészeti ágakban, technikai készségek területén.
Ugyanakkor
- gyenge a helyesírásuk,
- gondot jelenthet a helyes artikuláció, a számolás-, az egyszerű memoriterek elsajátítása
- szétszórtak, figyelmetlenek, főleg, ha valami nem érdekli őket
- elfelejtik a házi feladatot.
- esetenként olvashatatlanul írnak,
- nem a képességeiknek megfelelően teljesítenek
- viselkedésük impulzív,
- indulataikat nehezen kontrollálják
- sokszor gondolkodás nélkül, meggondolatlanul cselekszenek
Ezeknél a gyerekeknél az egyes tantárgyakban nyújtott teljesítményekben nagy különbségeket tapasztalhatnak a tanárok. Ugyanakkor nagyon érdeklődőek, motiváltak ezek a gyerekek a kreatív feladatok megoldásában.
Mit tehetünk ezekkel a diákokkal, gyerekekkel?.
Nagyon fontos a szülők szerepe és a pedagógusok szerepe.
Támogassuk, bátorítsuk a gyermekeket , adjunk lehetőséget a próbálkozásra, kísérletezésre. Legyünk hozzájuk türelmesek, kérdezhessenek sokat, próbáljuk elfogadni azt, hogy másképp látnak, érzékelnek dolgokat.
Mindez nem jelenti azt, hogy korlát nélkül bármit megtehetnek ezek a gyerekek. Igen is szükség van korlátokra és szabályokra.
A képességfejlesztés mellett szükséges a tehetséges gyermekek komplex személyiségfejlesztése, a tehetség pszichológiai háttértényezőinek fejlesztése, a személyiség minél integráltabb működését segítő ellátás biztosítása (önismeret-, kommunikáció-, konfliktus-kezelés-, érzelmi-indulati szabályozás-, részképesség fejlesztése).
Meg kell segítenünk őket a tanulásban, nagy segítség lehet részükre hatékony tanulási módszerek megtanítása.
forrás: Balassáné Tüske Ágnes, A nevelési tanácsadók szerepe a közoktatási rendszerben, szakdolgozat, BME közoktatásvezetői szakvizsga, 2012.