A két éves gyermek értelmi képességeire jellemző:
- Utánozza a mindennapokban látott cselekvéseket, játékkal (pl. törölget, kalapál, porszívózik, kavargat)
- Már képeskönyvben vagy újságban ismerős tárgyakra rámutat.
- (pl. kérésre megmutatja a cicát, házat, macit anélkül, hogy a felnőtt segítene).
- Tornyot épít 3-nál több tárgyból, játékból, kockákat egymás mellé összetol, duplót-legót szétszed, összenyom.
- Három formát (kör, négyzet, háromszög) alapba beilleszt.
- Egyszerre 2 különféle játékkal játszik, két tárgyat értelmes cselekvésben (pl. a babáját játékautóba, babakocsiba ülteti, ágyba fekteti, játék járművel szállít valamit) – megjelennek a szerepjáték elemei.
- Felismeri saját testrészeit (legalább hármat), kérésre magán azonosítja a megnevezett testrészeket.
A nyelvi készségek, kommunikáció jellemzői:
- Képes az anya által teremtett közös figyelmi helyzetekben bennmaradni akkor is, ha azok egy harmadik tárgyra vagy személyre irányulnak.
- Kettős utasításokat megért és képes végrehajtani.
- Passzív szókincse legalább 200 szóból áll.
- A kislányok legalább 23-30 szavas aktív szókinccsel bírnak (fiúk érése ennél lassúbb).
- Megjelennek a kétszavas, távirati stílusú mondatok.
- Téri összefüggéseket is megért már az elhangzó utasításokban (pl. Tedd a szék alá a macit!)
A két éves kisgyermek mozgására jellemző:
- Állásból, kapaszkodás nélkül lehajolva felvesz tárgyakat a talajról, a lépcsőn kapaszkodva mellélépéssel jár.
- Összerendezett mozgással fut.
- Labdát rúg.
- Helyből ugrást kezdi gyakorolni, alsó lépcsőfokról képes leugrani.
- Álló pozícióból el tud dobni egy labdát.
- Szívesen firkál, tud vonalat is húzni.
- Sok kisebb tárgyat pakol be különféle tartókba.
- Mutatóujját teljesen külön képes mozgatni.
- Magas tornyokat épít, gyöngyöt pálcára felfűz.
- Csavaró mozdulatot is utánoz, kupakot lecsavar.
Képek forrása: www.pinterest.com