Mit csináljak a gyerekkel?

Tüske Ágnes pszichológus

mitcsinaljakagyerekkel.hu

Miért is segíti a koordinált mozgás a tanulást?

pexels-photo-1416736

A mozgás, térben , saját testen történő tájékozódás az alapja minden tanulásnak.

A térben jól tájékozódó gyermek képes adott tárgyak térbeli helyzetének helyes felismerésérére, megítélésére.

Képes látott, hallott információk összekapcsolására, mozgásbeli visszaadására pl. – Tedd az egyik kezed a válladra! Fogd meg az egyik csuklódat!

Abban az esetben, ha a gyermek tájékozódása fejletlen a saját testén, a térben, jellemző az iránytévesztés (jobb, bal irányok…), az iskolában megjelenhet a d-b, a d-p, betűk összetévesztése, olyan szavak felcserélése, aminek visszafelé olvasva is van értelmük. Számolás esetén gondot jelenthet a relációs jel értelmezése, a későbbiekben a tízes átlépés, a tizedes vessző elhelyezése…

Fontos, hogy a gyermeknek összerendezett, koordinált legyen a mozgása. 

Az írás elsajátításában fontos a kialakult kézdominancia (jobb,vagy balkezesség). Finommozgásának koordináltnak kell lennie, koordinálatlan finom mozgás esetén  lehet, hogy a gyermek vonalvezetése bizonytalan lesz, nehezen tartja be a sorközt, a betűket változó nagysággal írja le.

forrás: Tüske Ágnes és dr. Csíky Csabáné Ennyi mindent tud már az én gyermekem ? tudásanyagból

https://www.mitcsinaljakagyerekkel.hu

Az eredményes tanuláshoz, képességeink hatékony kihasználásához, kreativitásunk megéléséhez mindkét agyféltekére szükségünk van.

A bal agyfélteke gondolkodása logikus, elemzi az összes hallott, látott információt, tudatos kontrollt gyakorol, problémákat old meg, felel a beszéd, az olvasás, írás irányításáért. Az időérzékünkért is a bal agyfélteke a felelős. 

A jobb agyfélteke működése ösztönös. A jobb agyfélteke felel a megérzéseinkért, kreativitásunkért, fantáziadús gondolkodásunkért, térlátásunkért. Neki köszönhetjük, hogy felismerünk formákat, arcokat, tudunk képekben gondolkodni, felel a humorérzékünkért, zenei képességünkért. A jobb agyféltekének nincsen időérzéke, az időben képtelen eligazodni.

A tanuláshoz, új dolgok elsajátításához szükséges a két agyfélteke összehangolt közreműködése

Ezt az összehangolt működést, az együttes működést olyan gyakorlatokkal érjük el, amikor olyan keresztező mozgásokat végzünk, amelyek során a saját testünk felezővonalát átlépjük.

Ezen gyakorlatok végzése mindkét agyfélteke egyidejű működését igénylik. A jobb agyfélteke a test bal oldalának irányításáért, a bal agyfélteke a test jobb oldalának irányításáért felel, s a gyakorlatok hatására egyensúlyba kerül a két oldal működése.

Nem csak a tanulási nehézséggel és figyelem összpontosítási problémával küzdő gyermekeknek hatásosak ezek a gyakorlatok.

Jó fejlesztő gyakorlat lehet- az egyszerre, egy időben két kézzel történő tükörkép rajzolás, amikor a két kéznek teljesen együtt kell mozognia. Könnyen követhetjük a rajzolást, ha a két különböző színű ceruzát fogunk kezünkbe. Rajzolhatunk a lap két oldalára díszítő sorokat.

Játszótéren a mászókákon kúszás, mászás, egyensúlyozó eszközökön próbálkozás fejleszti a mozgáskészséget.

Kiváló fejlesztő eszköz a hinta, hintázással fejlődik a ritmusérzék -matematika-, az egyensúly , a tér érzékelés, segíti a két agyfélteke közötti együttműködést, hatással van a gondolkodás fejlődésére, mivel segíti az agyi érési folyamatokat..

Ugye nem szeretnél az újdonságainkról lemaradni ?

Itt feliratkozhatsz a hírlevél értesítésünkre.

Ha regisztrálsz és feliratkozol a hírlevelünkre, akkor ingyenesen kézhez kapsz egy megfigyeléssort gyermeked viselkedési érettségére, s nyelvi érettségére vonatkozóan.

Iratkozz fel most!

Add meg az adataidat ahova a hírleveleket küldhetjük 

A feliratkozással hozzájárulsz ahhoz, hogy számodra Tüske Ágnes szakpszichológus. hasznos tanulmányokat, videókat, tartalmakat  küldjön.

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>