A sikeres iskolai beválásnak feltétele a gyermekek iskolára való alkalmassága. A 6-7 éves kor a legalkalmasabb az iskolakezdésre.
Nemzetközi és hazai vizsgálatok azt is mutatják, hogy a gyermekek sikeres iskolai beválását nem lehet csak az értelmi fejlettségi, az intelligencia szint szerint előre megjósolni. Problémát okozhat az is, ha egy gyermek viselkedésbeli éretlenséggel kerül iskolába, hiszen mindez beilleszkedési zavarokat okozhat, ami akadályozhatja a tanulást, az elsajátítást, s negatívan befolyásolja a tanuláshoz való viszonyulást, de még az osztálytárshoz történő alkalmazkodást is.
De a kezdeti tanulási nehézségek is vezethetnek viselkedési zavarok kialakulásához. Ezek a gyermekek iskolai pályafutásuk során számos kudarcot élnek meg, gyenge osztályzatokat kapnak, tanulási nehézségeik mellé a későbbiek folyamán magatartási és viselkedési problémák is társulnak. Ezeket a gyermekeket általában nagyfokú szorongás jellemzi, a konfliktusokat, feszültségeket nehezen tűrik.
Az agresszivitás, bohóckodás, érdektelenség, közönyösség egyaránt jellemző lehet a szociálisan éretlen gyermekek viselkedésére. Ezek a viselkedésformák a gyermekek közösségbe történő beilleszkedését nagyon megnehezítik. A gyermek kedvezőtlen osztálybeli pozíciója a tanuláshoz való viszonyát nagy mértékben befolyásolja. A kisiskolás korban viselkedési problémákkal küzdő gyermekek serdülő korukban sokkal veszélyeztetettebbek a deviáns viselkedéssel kapcsolatban.
Milyen a szociálisan érett gyermek viselkedése?
- A viselkedésében érett gyermek társaival és felnőttekkel egyaránt képes kapcsolatot teremteni.
- Szabályokat elfogad, törekszik azokat betartani.
- Együttműködik másokkal, esetenként irányítóként viselkedik közösségben.
- Érdeklődő, motivált gyermek, aki szeretne jól teljesíteni.
- Feladatokat önállóan, segítség nélkül vagy kis segítséggel végez.
- Figyelmét képes 10-15 percig legalább egy dologra koncentrálni.
- Nyugodt, kiegyensúlyozott gyermek, akit a kudarc sem tör le.
- Sikertelenség esetén- ha el is keseredik, újra próbálkozik.
A viselkedési érettség, szabálytudat kialakítása a szülők által, otthon kezdődik, s mindez egy hosszabb folyamat eredményeként alakul ki.
- Sokat segítünk a gyermeknek, ha otthon kialakítunk egy napirendet, szabályrendszert. A napirenddel kialakítunk egy rutint, a már megtanult, begyakorolt dolgok, tennivalók ismétlése segít a napunkat strukturálni, magabiztossá teszi a gyermeket, csökkenti a szorongását, félelmeit. A gyermek játékosan megtanulja az idejét beosztani, megtanul bizonyos tevékenységeket adott idő alatt elvégezni. Fontos dolog mindezt megtenni, hiszen az elmúlt hónapok során, a járványveszély miatt mindannyiunk élete felborult, új együttélési szabályokat kellett a családoknak felállítani. A napirend kialakításában két fontos időpont, hogy mikor kell felkelni, és mikor kell lefeküdni. Természetesen, amikor szabadságon vagyunk, s a hétvégén ettől nyugodtan térjünk el, de iskolaidő alatt ennek fixnek kellenne lennie. Most a nyár jó alkalmat ad nekünk annak megfigyelésére, hogy 6-7 éves gyermekünknek hány óra alvásra van pontosan szüksége ahhoz, hogy kipihenten keljen fel reggelente. Mindez egyénenként változik, általában 8-10 óra között mozog. A megfigyeléseink alapján határozzuk meg, hogy hány órakor keltjük fel majd iskolaidőben a kisgyermeket. Azt is vegyük számításba, hogy vannak olyan gyermekek és felnőttek is természetesen, akiknek nehéz azonnal a jó meleg ágyból kipattanni. Hagyjunk egy kis időt nyújtózkodni, teljesen felébredni.
- Törekedjetek arra, hogy a gyermeketek egyedül végezze a reggeli rutint, egyedül mosson fogat, egyedül öltözködjön, vegye fel a cipőjét. A legtöbb kisgyermek képes erre, és szívesen megteszi, főleg, ha nem sürgetik. Csak végső esetben segítsünk, ne mi adjuk rá sietve az összes ruhát gyermekünkre. Hagyjunk elég időt ezekre a tevékenységekre, hiszen az iskolában a testnevelés óra előtt és után is egyedül kell öltöznie. Nyáron mindezt be lehet gyakorolni.
- Szoktassátok rá a gyermekeiteket arra is, hogy iskolába indulás előtt reggelizzenek valamit, hogy ne éhes gyomorral üljenek be az iskolapadba. (biztonságként csomagolhatunk részére egy almát, pár szem kekszet).
- Próbáljátok a napot nyugodtan kezdeni, a reggeli rutin cselekvésekre elég időt hagyni. . Javaslom, hogy az iskolába indulás előtt legalább egy órával korábban keltsétek fel a gyermekeiteket, hogy nagy eséllyel el tudjátok a kapkodást kerülni. Gondoljatok arra, hogy milyen rosszul érezzük magunkat mi felnőttek is, ha a napunk rohanással, kapkodással kezdődik.
- A kötelességtudat kialakulásához kapjon otthon valamilyen feladatot, házi munkát a gyermek, amit minden nap el kell végeznie,meg kell tennie. Előre állapodjunk meg vele, hogy mi is az ő konkrét dolga, pl. lefekvés előtt a játékokat helyére kell pakolnia, ezt miden esetben szükséges elvégeznie.
A nyár folyamán beszéljétek, meg, hogy hol lesz a gyermek számára a lakásban az a hely, ahol majd nyugodtan tud tanulni, dolgozni. Alakítsátok ki, rendezzétek be közösen (figyeljetek a megfelelő asztal és szék méretre) a tanulósarkot, tanuló helyet. Javaslom, hogy ide tegyetek ki egy faliórát, hogy a gyermek az idő múlását tudja követni. Javasolom, hogy együtt vegyétek meg az iskolatáskát, tolltartót, választhasson a gyermek kedvére a színes ceruzák, radírok közül. Érdemes ceruzafogót is beszerezni, ami segíti majd a helyes ceruzafogást
Próbáljatok jó kedvvel, örömmel a nagy szeptemberi kalandra készülni.
A napirend kialakításához segítségként ajánlom, a Napra-kész? rajzos füzetet, amit ide kattintva vásárolhattok meg!